Å starte en bedrift i Midtøsten virker kanskje ikke umiddelbart som det mest åpenbare for Misjonssambandet. Det er ikke nødvendigvis noe organisasjonen har gjort mye av i sitt internasjonale arbeid tidligere.
I løpet av de siste par årene har vi sakte bygget opp et helt nytt tur- og adventure-selskap i Midtøsten.
Imidlertid kan private bedrifter spille en viktig rolle både i den økonomiske utviklingen av landene og i å sikre en rettferdig fordeling av muligheter på alle samfunnsnivåer.
I løpet av de siste par årene har vi sakte bygget opp et helt nytt tur- og adventure-selskap i Midtøsten. Målet er å trekke flere skandinaviske turister til regionen. Dette vil være til nytte for både en rekke lokale virksomheter, som vil få en ny kundebase, og for de skandinaviske besøkende, som vil lære mer om denne fascinerende regionen og få en ny og mer nyansert forståelse av arabere og den arabiske verden.
Å starte en ny virksomhet kan være utfordrende, og å være i et nytt land, med språkbarrierer, en annen kultur og ulike regler og forskrifter, øker bare utfordringen. Mesteparten av papirarbeidet er på arabisk, og man trenger noen med lokal kunnskap for å forstå og navigere systemet.
Heldigvis er det mange mennesker og bedrifter som tilbyr slike tjenester, og vi har fått fantastisk hjelp med å få alle nødvendige registreringer og sikre at alle formaliteter er ordnet før vi lanserer vår virksomhet.
I tillegg trenger man også en lokal kontoradresse for å starte en virksomhet her. Vi har funnet et flott coworking-område, som fungerer godt for oss. Omgitt av andre små bedrifter, er det alltid noen rundt som kan gi anbefalinger eller hjelp når det trengs.
Uansett hvor man er i verden, er utforskning og testing av nye destinasjoner og etablering av relasjoner med nye partnere en åpenbar og stor del av å starte et nytt reiseselskap. Alt fra hoteller og restauranter til sjåfører, eventyrbedrifter, reiseguider og alt derimellom, må finnes og kvalitetssjekkes, og avtaler må inngås.
Vi har bygget gode relasjoner med våre lokale partnere, og vi lærer av hverandre – vi lærer mer om deres kultur og land, og de lærer hva som forventes og kreves når de skal betjene skandinaviske turister.
Vi har bygget gode relasjoner med våre lokale partnere, og vi lærer av hverandre
Som erfarne fagfolk innen reiseliv, forstår vi den skandinaviske reisende godt, og vi bruker mye tid på å hjelpe våre partnere å forstå hva våre kunder forventer – som godt vedlikeholdte eiendommer, oppdaterte og velutformede nettsider osv.
For små lokale bedrifter spesielt, gir dette verdifull opplæring og muligheter til å øke sin virksomhet, som igjen gagner deres lokalsamfunn.
Et spesielt område hvor vi forhåpentligvis kan spille en liten rolle i å utøve positiv innflytelse, er i bruken av kvinnelige reiseguider. Reiselivsbransjen i Midtøsten er svært mannsdominert, og som bedrift ønsker vi å legge til rette for positive endringer i samfunnet og se flere kvinner bli med i arbeidsstyrken og oppnå større økonomisk uavhengighet. Som selskap har vi nylig ansatt vår første lokale, og det var en kvinne.
Vi elsker jobben vår og trives i landet vi bor i.
Vi har vært i stand til å skape vår egen arbeidsplass. Vi elsker jobben vår og trives i landet vi bor i. Selvfølgelig kan vi ha vanskelig dager, vi også, men vi opplever det veldig meningsfullt å få være salt og lys i en kontekst hvor svært få mennesker kjenner Jesus.
Av «Dalila», utsending i Midtøsten