I begynnelsen av januar relanserte Utsyn nettmagasinet utsyn.no med en blanding av artikler fra papirmagasinet, Fast Grunn og nyhetsartikler. Alle artikler har ligget åpen for alle besøkende, men fra 29. april vil mye av innholdet være tilgjengelig kun for lesere med digitalt eller ordinært abonnement.
– Det er blitt drøftet mange ganger om Utsyn skal bli et gratisblad, men det er stor enighet om at det bør være et blad for abonnenter. Det spørsmålet var oppe i Misjonssambandets hovedstyre for ikke så lenge siden, sier Espen Ottosen, redaktør for Utsyn.
– Da er det naturlig at de fleste nettartikler blir forbeholdt abonnenter siden vi legger ut digitalt alt stoffet vi lager, legger han til.
I forbindelse med omleggingen kjører Utsyn en kampanje hvor nye digitale abonnementer vil koste 25 kroner måneden i et halvt år.
Redaktøren håper mange ønsker digitale abonnement, selv om også ordinære abonnenter får tilgang til nettartiklene ved å logge inn på nettsiden.
Vi har kommunisert fra begynnelsen at det ville skje i løpet av våren.
– Det er et mål å få en del digitale abonnenter fordi vi vet at unge mennesker er vant til å lese det aller meste på nett. Når vi legger ut nytt bra stoff hver dag, så tror vi det er interesse for å betale under to kroner daglig for å få tilgang.
– Hvorfor innfører dere abonnement nå?
– Vi ville gi alle muligheten til å se den nye nettsiden og de gode artiklene vi publiserer, men det har vært planen helt fra lanseringen av nye utsyn.no å innføre abonnementsløsning. Vi har kommunisert fra begynnelsen at det ville skje i løpet av våren, sier Ottosen.
I løpet av årets tre første måneder hadde drøyt 27 000 besøkende gitt nesten 120 000 sidevisninger på nettsiden siden lanseringen 7. januar. Men da har altså alle artikler ligget åpent ute.
– Såvidt vi kan forstå har lesertallene vært gode og vi har fått mange tilbakemeldinger på at nettsiden fyller et behov, sier Ottosen.
De siste cirka 40 årene har Utsyn hatt en nedgang i antall abonnenter fra å ha hatt opplagstall på linje med det de store regionavisene har i dag. Siden 2000 har bladet mistet drøyt 4000 abonnenter, og hadde ved inngangen av 2024 drøyt 6600 abonnenter.
Det er klart at Utsyn på sikt må snu trenden
– Det er vanskelig å sette et mål for nye digitale abonnenter, men det er klart at Utsyn på sikt må snu trenden som har vært en tilbakegang i abonnementstallet. Vi tror at digitale abonnement kan bidra til dette, sier Ottosen.
Utsyn har i noen år allerede tilbudt digitalt abonnement gjennom egen applikasjon hvor papirmagasinet kunne leses som PDF. Denne løsningen er nå stengt for å registrere nye brukere og vil på sikt bli lagt ned. Det vil komme en løsning for alle abonnenter å lese papirmagasinet som PDF på utsyn.no, og regionsidene vil legges ut fritt tilgjengelig.